De oude marketingwet dat alle aandacht welkom is, ook negatieve aandacht,
lijkt niet op te gaan voor Saab.

In thuisland Zweden, een van de belangrijkste markten voor Saab, stortte de
verkoop in 2009 dramatisch in. De verkoop zakte december met 65 procent in,
zo meldt Z24’s Zweedse zustersite E24.se.

Nederland
Ook in Nederland gaat het niet goed met Saab. Waar de totale autoverkoop in
Nederland in 2009 tot en met november afnam met 33 procent, kelderde de
Saabverkoop afgelopen jaar van 1934 auto’s in2008 naar 516 in 2009 (op basis
van de eerst elf maanden, z24).

"Het is ook wel een jaar geweest", zegt de woordvoerder van
Saab-Nederland. Behalve de perikelen rond de eventuele verkoop van Saab en
speculaties over een faillissement, ging afgelopen jaar ook de importeur
failliet.

De huidige importeur Beherman nam het roer over na het faillissement van
Kroymans. "Maar ook de dealers in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam waren
van Kroymans. En daar kwam natuurlijk een flink percentage van de verkopen
vandaan."

Stunten om de verkoop op te krikken doet Saab niet. "De gewone acties
lopen gewoon door. Maar bijvoorbeeld duizend euro extra korting geven, zal
mensen niet over de streep trekken als ze op dit moment geen vertrouwen
hebben in het merk."

Spyker werkt aan 'definitief' bod op Saab

Beleggers pakken winsten

Toekomst Saab blijft ongewis

Ik rij Saab, wat nu?

Automerk failliet, wagen waardeloos?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl